Μου είναι λίγο δύσκολο να θυμηθω τα χθεσινά, μιας και σε λιγότερο από μια ώρα θα φύγω πάλι, αν και δεν ξέρω σε ποιό κινηματογράφο θα πάω φυσικά. Ντρέπομαι που το ομολογώ, αλλά πριν ξεκουράσω το ταλαιπωρημένο μου κορμί στις μπροστινές σειρές του Δαναού πήγα και έφαγα McDonald's, να κάνω το στομαχάκι μου να βγάλει το σκασμό. Ε, κι αυτό έκανε. Μετά έπινα μια σόδα για να έρθω στα ίσια μου.

Το κεντρικό αλληγορικό σχήμα των ψυχών που επιπλέουν πάνω στη φουρτούνα της ζωής, σαν ένα καραβάκι ασφαλές μέσα σε ένα γυάλινο μπουκάλι, με το μικρό κορίτσι να συμβιώνει από κάτω και τον παγωτατζή να σε περιμένει στη παραλία, είναι ιδιαίτερα γοητευτικό και γύρω του πλάθονται απλές μα συνάμα συμπαθητικές ιστοριούλες ανθρώπων για το πριν και το μετά, και τις απογοητεύσεις των ανθρώπινων σχέσεων.
Το σκηνοθετικό δίδυμο των Geffen και Geret, ψύχραιμα και χωρίς βαρετούς λυρισμούς, παραδίδει μια ευχάριστη νότα, ένα μικρό σωσίβιο στις καθημερινές δυσκολίες και στις τραυματισμένες οικογενειακές σχέσεις με την αγάπη να προσφέρεται όχι ως μια αναμενόμενη κοινωνική επιταγή αλλά σαν ένα αγαθό ανάγκης ασυμβίβαστα, αβίαστα, φυσιολογικά, σιωπηλά αλλά και δυνατά. Το υδάτινο στοιχείο, αυτή η πρωτόγονη ύλη, παραμένει βασικό στοιχείο, σαν διάφανος μανδύας που περιβάλλει τους ήρωες και τη ζωή τους διακριτικά καθόλη τη διάρκεια της ταινίας, αλλά και πολύ πιο έντονα και αποκαλυπτικά και ίσως λυτρωτικά στο τέλος. Βέβαια η ποιητική διάθεση δεν στηρίζεται τόσο πολύ στα ομολογουμένως όμορφα εικαστικά μέσα, αλλά με οικονομία και σεβασμό στα εύθραυστα σύνολα των ιστοριών, στα βλέμματα, στη κίνηση των σωμάτων και τη σχετική τους θέση. Μοναδική εξαίρεση φυσικά η πανέμορφη όσο και αινιγματική φιγουρίτσα του κοριτσίου, που σαν ξεχασμένη ανάμνηση αναδύεται από τη θάλασσα και ανεπαίσθητα αφυπνίζει τη κεντρική ηρωίδα και βάζει σε κίνηση το κουβάρι των σχέσων και της επικοινωνίας όλων των πρωταγωνιστών.
Ένα συμπαθητικό και σεβάσμια συνθετημένο παζλ ανθρώπων, ανείπωτων συναισθημάτων και αληθειών, που σου δίνει το προνόμιο να ελπίζεις πως σε κάθε περίσταση μπορούμε να προχωρήσουμε παρατώντας τα παλιά ψυχολογικά δεκανίκια και χτίζοντας στις ανθρώπινες σχέσεις εξάρτησης, αλληλοσυμπλήρωσης και στήριξης. Μια πολύ καλή ταινία, με αυτοσυγκράτηση και αυτοσεβασμό, ολοκληρωμένη και σωστά δομημένη που έχει αρκετά να πει, και ευτυχώς τα λέει με έναν ξεχωριστό τρόπο.

Ο Dasgupta, αντλώντας από τις δικές του στιγμές, πλάθει μια ολοκληρωμένη πικρή ιστορία, ή καλύτερα δύο, σε δύο διαφορετικούς χρόνους, για να μεταδώσει πραγματικές εμπειρίες και συναισθήματα αλληλένδετα μεταξύ τους. Διατηρώντας την ηρεμία του, δεν εστιάζει τόσο πολύ στην απώλεια, όσο στην απαραίτητη αναπλήρωση του κενού, στη συνέχεια, στο κλείσιμο και την επούλωση πληγών, παίρνοντας από το χέρι τη πραγματικότητα και οδηγώντας την διακριτικά και αθόρυβα σε μια ουσιαστική, αξιοπρεπής και απελευθερωμένη προοπτική. Δεν έχει τόσο σημασία που ο κεντρικός ήρωας θεωρείται αποτυχημένος και μειωμένος, όσο το γεγονός πως, όπως και ο πατέρας του, έχει να προσφέρει πραγματική αγάπη, ότι παρόλο τις όποιες αδυναμίες και παραξενιές του παραμένει ακέραιος και φιλεύσπαχνος. Σε αυτή την ταινία, ο Dasgupta περιορίζει τον εαυτό του στα λίγα και ουσιαστικά, μεταφέροντας τα πιστά σύμφωνα με τις δικές του επιθυμίες και ανάγκες. Οι όποιες συνθετικές και σκηνοθετικές προεκτάσεις, δημιουργώντας ένα συναισθηματικό σύνολο με στιγμιότυπα, μικρές αλληγορίες, διαλόγους και βλέμματα, απλά στήνουν ένα αναμνησιακό και μεταφυσικό σκηνικό περιβάλλον για να εκθέσει αυτά που τον χαράξαν και πάνω από όλα την αγάπη για τον πατέρα του. Αναζητώντας βαθιά και ώριμα μέσα του, ο δημιουργός με μια γαλήνια φυσικότητα φέρει στην επιφάνεια στοιχεία και ψυχικούς χρωματισμούς, όπως ο γεράκος με το φλάουτο που ανοίγει και κλείνει ένα κύκλο, ο περιοδεύων θίασος που κι αυτός έχει το δικό του κύκλο, η μανία της γυναίκας του ήρωα να γράφει ταξιδιωτικά βιβλία χωρίς να έχει πάει στα μέρη, το τραμ στην Καλκούτα, η καρέκλα στη παραλία.
Αναγκαστικά λοιπόν δε μπορείς να μην μείνεις συγκινημένος, ακόμα και πληγωμένος, και φυσικά καταθλίβεσαι. Είναι επιθυμητό αυτό; Από όσο μπορώ να καταλάβω, για τον Dasgupta είναι. Χειρίζοντας τη τέχνη του με φυσικότητα και ειλικρίνεια, μας προσφέρει απλόχερα και γενναιόδωρα τη προσωπική του μαρτυρία, υπηρετώντας την ανάγκη να τη μοιραστεί μαζί μας. Και το καταφέρνει.

Η βραδιά έκλεισε ξενέρωτα στο Επιτόκιο στη ηρωική Ν. Σμύρνη με τους γνωστούς αγνώστους....
Didn't like:
- Τους μαλάκες που αγοράζουν εισητήρια ή που κρατάνε προσκλήσεις και δεν εμφανίζονται ποτέ αφήνοντας άλλους απ' έξω. Ξανά.
- Την ομαδική ψυχοσύνθεση που καταλήγει στο θέαμα του γκετοποιημένου κοινού μόνο κι μόνο από μια περιγραφή 2 γραμμών. Μυστήρια πράματα.
Liked:
- Το γεγονός πως όλες οι ταινίες ήταν πολύ καλές.
Blackberry award for the night:
Δεν μπαίνω καν στη διαδικασία με ταινίες αυτού του επιπέδου.
Best movie of the night:
Χωρίς να υποτιμώ ή να παραγνωρίσω τις υπόλοιπες δύο, θα προτιμήσω το Meduzot μόνο και μόνο επειδή πλησιάζει περισσότερο στα δικά μου γούστα.
Best movie so far:
- There is no chance in the world that I will make up my mind right now.
Blackberry award so far:
Eagle vs. Shark should be embarrassed for showing its face in this festival.
Best movie of the night:
Χωρίς να υποτιμώ ή να παραγνωρίσω τις υπόλοιπες δύο, θα προτιμήσω το Meduzot μόνο και μόνο επειδή πλησιάζει περισσότερο στα δικά μου γούστα.
Best movie so far:
- There is no chance in the world that I will make up my mind right now.
Blackberry award so far:
Eagle vs. Shark should be embarrassed for showing its face in this festival.
Schedule pamphlet status at the time of writing:
Generous and promising.
No comments:
Post a Comment