Pages

Saturday, December 13, 2008

Ποιός είσαι;

Όσο περνάνε οι μέρες, βλέπω τις πορείες και τις διαδηλώσεις να γεμίζουν με όλο και περισσότερα παιδιά, μαθητές, ανήλικους τέλος πάντων, οι αριθμοί των οποίων υπερτερούν πολλές φορές των υπολοίπων. Είναι λίγο περίεργο να βλέπεις κάτι τέτοιο, γιατί τους διέπει μια τελείως διαφορετική νοοτροπία από αυτή που έχουν ας πούμε οι φοιτητές στις καταλήψεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων κι ας υπάρχουν κοινά σημεία μεταξύ τους. Είναι υπερκινητικοί, δραστήριοι, ανήσυχοι, νευρικοί και αυθόρμητοι. Δεν εμπιστεύονται κανένα. Τυπικοί έφηβοι λοιπόν, κι εγώ ήδη έχω προλάβει κι έχω γίνει σκατόγερος που δεν μπορώ να καταλάβω τους μικρότερούς μου.


Τα μέσα τηλεοπτικής καταστολής θυμήθηκαν πως υπάρχουν κι τα παιδιά, άλλη μια βουβή μειοψηφία, και τα καλούν σε παράθυρα και σε τραπέζια, αλλά οι μικροί δεν ψαρώνουν, ξέρουν πως εκείνοι τη στιγμή τους εκμεταλλεύονται, πως γίνονται εμπορεύσιμο προϊόν όπως έγιναν οι φωτιές, τα σπασίματα και φυσικά η δολοφονία. Από την άλλη πλευρά το χρυσό αγόρι της πολιτικής, ο Τσίπρας χαϊδεύει αυτιά και προτείνει την ψήφο στα δεκάξι, δηλαδή τον ακρωτηριασμό της παιδικής ηλικίας και του ακαταλόγιστου κατά δύο χρόνια. Ιδεολογικοί κηδεμόνες και καλοθελητές ξεπηδούν από παντού σαν αρρωστημένα μανιτάρια και όλοι με θαυμασμό υμνούν τις κινητοποιήσεις και τα όνειρα των παιδιών, συζητούν για τους φόβους και τις ανάγκες τους. Τα παιδιά, τα παιδιά αυτοί οι άγνωστοι.


Πρώτη φορά, και δικαίως, στην πορεία της Παρασκευής ένοιωσα πως είμαι στην απ’ έξω, πως πέρα από τα αιτήματα, την αγανάκτηση και την αντίδραση μιας πολύπλευρης μερίδας κόσμου, η δολοφονία του περασμένου Σαββάτου, άναψε το φυτίλι για τους μαθητές που ούτε από κόμματα σκαμπάζουν, ούτε από θεσμούς, ούτε από σκοπιμότητες, ούτε από Μπακούνιν, ούτε από τίποτα. Προτιμώ να μου κοπεί το χέρι παρά να υποκριθώ πως τα καταλαβαίνω τα παιδιά αυτά, έχουν περάσει αρκετά χρόνια, πολλά λάθη και αρκετές αποτυχίες για να θυμηθώ πως ήμουν εγώ σε εκείνη την ηλικία. Το μόνο όμως που θυμάμαι όμως ήταν πως οι απόψεις μου ήταν σίγουρες και πάντα ένοιωθα το δίκιο μαζί μου.


Αυτή η έλλειψη καθαρής σκέψης, οι λεπτομερειακές αμφισβητήσεις, οι υποθέσεις και οι καθυστερήσεις διακρίνουν των κόσμο των Ελλήνων ενηλίκων. Ο ξένος τύπος μιλάει για ‘διεφθαρμένη κυβέρνηση’ αλλά εμείς ακόμη να το πάρουμε πρέφα και να χρησιμοποιήσουμε μια τόση ξεκάθαρη φράση. Δεν έχουμε επιδείξει ανοχή μονάχα στην αστυνομική βία, αλλά σε κάθε έκφραση του δημόσιου βίου έχουμε συνηθίσει και θεωρούμε φυσιολογική, και πολλές φορές απαραίτητη, την μίζα, την εξυπηρέτηση συμφερόντων, την προνομιούχα αντιμετώπιση ορισμένων ανθρώπων, την ανισότητα, την διαφθορά, το ακατάστατο και ομιχλώδες τοπίο το οποίο συντηρείται από τον ωχαδερφισμό και το ένστικτο της προσωπικής επιβίωσης και ανέλιξης. Κι όμως τα παιδιά -ή τουλάχιστον αυτό εισπράττω δηλαδή γιατί επαναλαμβάνω δεν μπορώ να τα καταλάβω- με την καθαρή τους σκέψη και την ενεργητικότητα που αυτή έχει, δεν μπορούν να διανοηθούν πως σε λίγα χρόνια θα έχουν συμβιβαστεί, πως θα έχουν γίνει μίζεροι, ανθρωπάκια που θα πρέπει να ξεπουλάνε σε δόσεις την προσωπική τους αξιοπρέπεια και ελευθερία, πως θα λοβοτομηθούν επειδή οι μεγαλύτεροι τους έχουν αποτύχει.


Η αλήθεια είναι πως ντρέπομαι. Όχι μόνο για την ταξική μου προέλευση η οποία στρουθοκαμηλίζει και αγκιστρώνεται από υλικά αγαθά και οικονομικούς δείκτες, αλλά και γιατί έχω προλάβει κι έχω γίνει Έλληνας, έχω προλάβει κι έχω γίνει το αρνητικό πρότυπο, το άσχημο είδωλο, έχω γίνει αντιπαθητικός, βραδύνους, άσχημος, εμπόδιο, μια συντηρητική και εγκλωβισμένη μονάδα μέσα στις πολλές. Ανάμεσα μας υψώνονται κάστρα φτιαγμένα με φόβο και καχυποψία, γυάλινα κελιά που ζητάνε να σπάσουν. Χαζομάρες. Όσο περίεργο κι αν μου φαίνεται, ας κάνουν τα παιδιά ότι θέλουνε, δεν τα καταλαβαίνω αλλά τα σέβομαι και δεν θέλω να είμαι εμπόδιο τους. Τα δικά μου τα περίεργα, με τα συμβολικά τοπία και τις ποιητικές αηδίες, είναι κούφια γράμματα, ξεπερασμένες φανφάρες που κουράζουν τον οποιοδήποτε.


3 comments:

Soul Harvester said...

Αδερφέ μπορεί και εγώ να μην καταλαβαίνω την νεότερη γενιά και να την παρεξηγώ, ή ακόμη και να την αδικώ, αλλά θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω κάθετα σε πολλά από αυτά που διατύπωσες.

Όπως οι νεότεροι απαιτούν να τους καταλάβουμε και να δικαιολογήσουμε την οργή τους έτσι και αυτοί θα πρέπει να κατανοήσουν τη ζημιά που κάνουν όταν παρεκτρέπονται και μην μου πεις ότι όλοι είναι «άγιοι» και ειρηνικοί στις αντιδράσεις τους. Ο σεβασμός πρέπει να είναι αμοιβαίος και να μη βασίζεται στο φόβο και την προκατάληψη. Κανείς δεν μπορεί να απαιτεί σεβασμό με πέτρες, νεράντζια, μολότοφ και συνθηματολογία γηπέδου.

Συγνώμη αλλά δεν πιστεύω πως αυτή στιγμή τα παιδία έχουν καθαρή σκέψη, η οργή και το σοκ από το φόνο έχουν σαφώς θολώσει τη σκέψη τους. Πράγμα φυσιολογικό και ανθρώπινο άλλα όχι προς θαυμασμό και επικρότηση. Η θολούρα και η σύγχυση άλλωστε δικαιολογούν, ως ένα βαθμό, και τα λάθη στους αγώνες και στις διεκδικήσεις τους.

Δεν καταλαβαίνω γιατί αυτομαστιγώνεσαι και κατηγορείς και τη γενιά μας για την υπάρχουσα άσχημη κατάσταση. Εγώ αδερφέ, σε αντίθεση με σένα, δεν έχω κανένα απολύτως κόμπλεξ για την ταξική μου προέλευση και αν και μεγαλύτερος, όπως οι περισσότεροι συνομήλικοι μου, δεν αισθάνομαι ούτε κωλόγερος, ούτε ανθρωπάκι, ούτε μίζερος. Ούτε έχω ενοχές για το τι πρότυπα έχω δώσει στους ανήλικους μαθητές. Οι μαθητές οφείλουν άλλωστε, αν θέλουν πραγματική, ουσιαστική ισότητα, να είναι υπεύθυνοι για τις πράξεις και την ενεργητικότητα τους, δεν μπορούν να έχουν το ακαταλόγιστο για τα πάντα ή να ανάγουν όλα τους τα λάθη στον αυθορμητισμό.

Σαφώς οι νεότερες γενιές έχουν πάντα πολύ μικρότερη ευθύνη για τα δεινά της χώρας αλλά ο αναμάρτητος πρώτος το λίθο βαλέτω, και το τελευταίο καιρό η αλήθεια είναι πως έχουν πέσει πολλοί λίθοι.

Δεν ξέρω για σένα αλλά εγώ θα προσπαθήσω να στηθώ εμπόδιο σε όποιον θεωρώ ότι καταστρέφει το περιβάλλον μου με τη χρήση άσκοπης βίας, είτε είναι επίορκος αστυνομικός, κοινώς εγκληματίας, είτε οργισμένος μαθητής. Για τον δεύτερο, που είναι και ανήλικος, μπορεί να δείχνω, φυσικά, κάποια κατανόηση αλλά δεν θα του επιτρέψω ποτέ να μου στερήσει βασικά ανθρώπινα δικαιώματα στο όνομα κάποιας ιδέας, αγώνα ή θυμού, όλα έχουν τα όρια τους.

Τέλος με στενοχωρεί που ταυτίζεις την ταυτότητα του Έλληνα με τη διαφθορά και τη μιζέρια. Δηλαδή τι μας λες, φταίει τώρα για τα δεινά της χώρας η εθνική μας ταυτότητα. Δεν μπορείς να τα ισοπεδώνεις και να τα μηδενίζεις όλα και να δηλώνεις πως οι μόνοι «καθαροί και άσπιλοι» είναι οι μαθητές. Αυτό είναι, για μένα, όσο σκληρό και αν σου φανεί, λαϊκισμός και χάϊδεμα αυτιών, πράγματα που δεν σε χαρακτηρίζουν και δεν αποτελούν σίγουρα επιδίωξη σου.


Ειρήνη ημίν…

Iasonas said...

Όσο και αν σου φαίνεται παράξενο, συμφωνούμε, απλά ίσως η διαλεκτιμή μας να διαφέρει και ζητώ συγνώμη για αυτό. Ίσως αυτό που θέλω να πω είναι πως όπως δεν θέλω να χαϊδέψω αυτιά, έτσι και δεν πρόκειται να ζητήσω ηθικές ευθύνες από ανήλικες που αντιστοιχούν σε ενήλικες. Το πόσο ευθύνεται ο καθένας, είναι προσωπική του υπόθεση να το αναλογιστεί. Δεν αυτομαστιγώνομαι, αλλά από τη στιγμή που δεν νοιώθω πως μπορώ να σταθώ στο πλάι τους, για οποιοδήποτε λόγο, γνωρίζω αυτονόητα πως το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης το έχω εγώ. Για μένα αυτά τα παιδιά είναι μόνα τους και διεκδικούν ένα αγώνα ξέχωρο και μοναδικό σε σχέση με τους υπολοίπους, τον οποίο ούτε πρόκειται να κρίνω, ούτε να κολακεύσω. Αυτό λέω μονάχα.

ΥΓ Άμα είσαι περήφανος που είσαι Έλληνας ειδικά αυτές τις ημέρες, με γεια σου και χαρά σου. Επέτρεψε σε μερικούς να ντρέπονται.

Soul Harvester said...

Χαίρομαι που συμφωνούμε στα βασικά!!!

Εγώ πάντως δεν ντρέπομαι για την καταγωγή μου, δεν θεωρώ πως σαν Έλληνας είμαι ανώτερος ή κατώτερος, όλοι άνθρωποι είμαστε ίσοι και δεν υπάρχουν ανώτερες ή κατώτερες κουλτούρες και ταυτότητες. Για τα δεινά της κοινωνίας άλλωστε δεν νομίζω πως φταίει η ταλαίπωρη ελληνική κουλτούρα, η οποία έτσι και αλλιώς είναι σε φθίνουσα πορεία.

Μπορεί στις μέρες μας να μην είναι trendy, να θεωρείται γραφικότητα ή ακόμη και εθνικισμός αλλά εγώ παραμένω περήφανος για την εθνική μου ταυτότητα. Ακόμη και σαν πολίτης του παγκόσμιου χωριού είναι αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μου, δεν μπορώ να μετανιώσω ή να ντραπώ για αυτό που είμαι, είναι σαν να καταδικάζω τον ψυχισμό μου και όλα εκείνα που με δένουν με αυτόν τον τόπο. Η πατρίδα, όπως και η ζωή, δεν δίνει μόνο χαρές αλλά και λύπες, αυτή άλλωστε είναι και η ομορφιά της ζωής και των αγώνων που δίνουμε.

ΥΓ

Η κατάσταση δεν θα βελτιωθεί πότε όσο είμαστε μοιρολάτρες και περιμένουμε με περίσσια αφέλεια την επόμενη «μαγική» γενιά να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά. Πέρα από τους κοινωνικούς αγώνες και τις διεκδικήσεις πρέπει να ΠΑΡΑΓΟΥΜΕ… ιδέες, αγαθά, πολιτισμό, τεχνογνωσία, αν δεν γίνουμε εμείς προσωπικά καλύτεροι πως περιμένουμε να πάρει μπρος η ατμομηχανή της κοινωνίας…